Chorwacka wyspa Vis, pod względem nurkowym, słynie przede wszystkim z kilkunastu wraków położonych na głębokościach 40-70m. Ze względu na głębokość, nurkowania na tych wrakach są dekompresyjne czyli dedykowane dla nurków technicznych.
Fortunal - chorwacki drewniany kuter rybacki, leżący na głębokości 45 - 55 metrów u brzegów wyspy Vis. Kuter zatonął w 1983 (??) roku w wyniku zderzenia ze skałami.
|
wrak Fortunal |
|
wrak fortunal |
|
kursy nurkowania technicznego |
|
wrak fortunal |
|
wreck fortunal |
|
kurs advanced nitrox |
Brioni - włoski statek parowy został wybudowany w Monfalcone w 1909 r. Był jednostka o przeznaczeniu pasażersko-towarowym. W czasie I wojny światowej pływał w Marynarce Wojennej jako parowiec towarowy gdzie po raz pierwszy (w 1917 r.) osiadł na mieliźnie na wyspie Galun niedaleko wyspy Krk. Parowiec zatonął 2 lutego 1930 roku na odcinku Split-Vis podczas sztormu, wskutek złej widoczności i silnych opadów deszczu, uderzając w skały przylądka Jezera na wyspie Ravnik. Zgodnie z dokumentacją przewoził tytoń i wino.
|
Brioni wrak |
Typ: pasażersko-towarowy statek parowy
Przynależność statku: Włochy
Data zatonięcia: 02.02.1930
Przyczyna: błąd w nawigacji - zderzenie ze skałą.
Wymiary Długość: 68,63 m, szerokość: 9,5 m.
Wrak spoczywa na głębokości 45 (rufa) - 65m (dziób).
|
technical sidemount |
|
wrak brioni |
|
kurs trimix |
|
kurs deco procedury |
|
wreck brioni |
|
kurs extended range |
Consolidated B-24 Liberator - spoczywający niedaleko chorwackiej wyspy Vis na głębokości 42m (część ogona 50m) amerykański ciężki samolot bombowy i patrolowy dalekiego zasięgu....ten między innymi zrzucał zaopatrzenie dla Powstania Warszawskiego.
|
B-24 samolot |
Samolot należał do 765 eskadry 461 grupy bombowej i swoją ostatnią misję wykonał nad Polską 17 grudnia 1944 roku. Na podstawie daty produkcji wiadomo, że był to ostatni Liberator wyprodukowany przez fabrykę Tulsa w Oklahomie.
|
kurs advanced nitrox |
|
b-24 heavy bomber |
|
b-24 vis |
|
wraki vis |
|
wreck b-24 vis |
|
b-24 |
Boeing B-17 Flying Fortress - ciężki samolot bombowy był dolnopłatem z usterzeniem klasycznym, konstrukcja metalowa, podwozie jednogoleniowe, chowane w locie. Napęd stanowiły cztery silniki gwiazdowe, śmigła trójłopatowe metalowe, przestawialne. W przedniej części kadłuba stanowisko bombardiera, nawigatora i strzelca pokładowego, za nim kabina pilotów, w środkowej części komora bombowa i stanowisko radiooperatora. W osobnych stanowiskach kolejni strzelcy pokładowi.
Maksymalna głębokość na wraku 72 metry. Wrak jest najlepiej zachowanym B-17 na świecie.
|
B 17 Latające Forteca |
Konstrukcja - czterosilnikowy średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej
Załoga - 10
Rozpiętość - 31,62 m
Długość - 22,66 m
Wysokość - 5,79 m
|
wrak b17 |
|
wreck b-17 |
|
b17 wreck |
|
wrak b-17 |
|
kurs trimix |
|
kurs advenced trimix |
|
kurs sidemount |
|
kursy tdi |
|
kurs trimix |
|
wreck B-17 flying fortress |
Ursus - był uzbrojonym holownikiem, który przypłynął z Zadaru 13 stycznia 1940 roku, holując barkę opancerzoną w drodze do Albanii. Holownik został ostrzelany przez brytyjską łódź podwodną. Na pokładzie wybuchł pożar. W tym czasie załoga barki otworzyła ogień w kierunku okrętu brytyjskiego. Wskutek pożaru URSUS zatonął. Spoczywa na głębokości 45 do 63 metrów.
|
wrak ursus |
|
wrak Ursus |
|
wreck ursus vis |
|
wrak ursus vis |
|
kursy sidemount |
|
kurs trimix |
|
wrak ursus |
Zapraszam na nurkowania i szkolenia techniczne na wrakach chorwackiej wyspy Vis.
Cezary Czaro Abramowski
0 comments:
Prześlij komentarz